![متخصصان Ùیلم رسول‌ا٠را نپسندیده‌اند | مواظب Ù†Ùوذی‌ها در عرصه سینما باشیم](https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/05/26/4/5015208.jpg)
متخصصان Ùیلم رسول‌ا٠را نپسندیده‌اند | مواظب Ù†Ùوذی‌ها در عرصه سینما باشیم
همشهری آنلاین: «سینمای ایران» تنها شاخص اÙتخار Ùرهنگی نظام جمهوری اسلامی در دنیا به عنوان بهره گیری مطلوب از جهان تکنولوژی مدرن Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شود Ùˆ هنرمندا
همشهری آنلاین: «سینمای ایران» تنها شاخص اÙتخار Ùرهنگی نظام جمهوری اسلامی در دنیا به عنوان بهره گیری مطلوب از جهان تکنولوژی مدرن Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شود Ùˆ هنرمندان سینمای ایران هم در همه ÛŒ Øرکت های تبلیغاتی سیاسی اجتماعی نظام پیشقدم بوده وبدون منت مورد بهره برداری قرار گرÙتند.لازمه این پذیرش Ùˆ تایید Ùˆ پیشرÙت ØŒ قبول روایت نوآورانه Ùˆ خلاقانه ÛŒ Ùیلم ایرانی از جهان امروز ایران ØŒ رمز این پذیرش ØŒ موÙقیت Ùˆ بهره برداری بوده Ùˆ هست.
برای مسیر Ø´ÙاÙیتی وجود ندارد
این پدیده مدرن به اوج Ø´Ú©ÙˆÙایی Ùˆ مایه اÙتخار Ùˆ سربلندی رسیده بجای بهره برداری مطلوب تر Ùˆ تاثیرگذار تر ØŒ برخی با Ø·Ø±Ø Ø³ÙˆØ§Ù„Ø§Øª Ø´Ú© برانگیز Ùˆ Ø·Ø±Ø Ù…ÙˆØ¶ÙˆØ¹Ø§ØªÛŒ متوهمی، هم از پیشرÙت Ùˆ موÙقیت این سکوی پرتاب جلوگیری بعمل آوردند Ùˆ هم روØیه سرد Ùˆ ناامیدوارکننده ای را در میان سینماگر ایرانی پراکنده ساختند Ùˆ هم اینکه خودشان ،چراغ روشن Ùˆ Ø´ÙاÙÛŒ را برای این مسیر نساختند Ùˆ روشن نکردند.
از سیاه نمایی تا Øضور قاچاقی Ùیلمسازان
نمونه اش اوضاع اØوال این سالهای Øضور Ùیلمسازان ایرانی در جشنواره بین المللی Ùیلم Ú©Ù† است Ú©Ù‡ تبدیل به لشگرکشی سینماگران ایرانی شده Ú©Ù‡ متولیان درماندند Ú©Ù‡ با این پدیده خودساخته Ú†Ù‡ کنند .در یک سالهایی یک یا Û² Ùیلم یا Ùیلمساز با مضامینی به زعم برخی تلخ Ùˆ سیاه به جشنواره های خارجی میرÙتند Ùˆ گاهی جمله ای یا Øرکتی غیر معمول انجام میدادند Ú©Ù‡ قابل تØمل، تامل Ùˆ گاه نقد Ùˆ نظری مخال٠بود اما آمارهای این سالها بسیار Ùاجعه است. اینکه نزدیک به Û·Û° Ùیلم متقاضی شرکت در یک جشنواره خارجی بودند بدون آن Ú©Ù‡ سیستم نظارتی از آمار آن مطلع باشد Ùˆ اگر هم باشد نقش Ùˆ تاثیری ندارد Ùˆ یا Ùیلمساز ایرانی مخÙیانه از مرز خارج Ù…ÛŒ شود Ùˆ با اÙتخار در جشنواره Øضور Ù…ÛŒ یابد Ùˆ میگوید پنهانی آمده است تا پیام مردم در بند را به گوش جهانیان برساند نشان از بی تدبیری ØŒ درایت Ùˆ مدیریت مدیریت Ùˆ ساختار Ùعلی سینمای ایران دارد Ùˆ هم نشان از کج سلیقگی Ùˆ خصمانه رÙتار کردن سیستم امنیتی Ùˆ قضایی دارد Ú©Ù‡ زمینه را برای اینگونه Øضور معترضانه Ùراهم Ù…ÛŒ سازد . چون این Ùیلمساز Ùˆ یا Ùیلمسازانی Ú©Ù‡ در سالهای قبل در جشنواره های Ú©Ù† Ùˆ ونیز Ùˆ برلین Øضور داشتند همان Ùیلمسازان ایرانی هستند Ú©Ù‡ در کشور همان مضامین را ØŒ در آرامش Ù…ÛŒ ساختند Ùˆ موج منÙÛŒ بر علیه Øاکمیت ایجاد نمیکردند. برخی در داخل با علم به اینکه Ù…ÛŒ دادند هنرمندان رسانه های قدرتمندی دارند عمدا در صدد هستند آنها عصبانی Ùˆ پرخاشگر شده Ùˆ در مجامع جهانی Ùˆ رسانه ای ØرÙهای باب میل شان را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†Ù†Ø¯ .
یک نگاه مغرضانه
البته نمی‌توان نگاه مغرضانه برخی جشنواره های خارجی را نادیده گرÙت مثل همین جایزه ویژه هیات داوران جشنواره Ú©Ù† به «رسول اÙ» Ú©Ù‡ کاملا ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª متخصصین Ùیلم را نپسندیدند اما بنا را بر Øمایت از سینماگر ایرانی گذاشتند Ú©Ù‡ مخÙیانه Ùˆ آزادانه Ùیلم بدون مجوز رسمی Ù…ÛŒ سازد اما از این زاویه هم میتوان نگاه کردکه دیدگاه تنگ نظرانه Ùˆ توهمی ØŒ عدم شناخت از تاثیر عمیق سینما در دنیای امروز ØŒ کور کردن نگاه خلاقانه Ùˆ نوآورانه سینماگر، امر Ùˆ نهی کردن Ùراوان Ùˆ غیر عقلانی جای تشویق Ùˆ ترغیب، دور بودن از Ùضای ذهنی تماشاگر امروز . عدم تعامل Ùˆ Ú¯Ùتگوی گسترده با سینماگران Ùˆ بسنده کردن به تعداد Ù…Øدودی Ùیلمساز "خودی" نگاه استراتژیک نظام به سینمای انقلاب اسلامی را دچار تØری٠و انØرا٠کرده است Ùˆ گاهی اØساس میکنم مواظب Ù†Ùوذی های دشمن در این عرصه باشیم ØŒ Ù†Ùوذی هایی Ú©Ù‡ با تمام وجود با منÙÛŒ باÙÛŒ ها تلاش Ù…ÛŒ کنند Ú©Ù‡ اثبات کنند جمهوری اسلامی لیاقت سینما Ùˆ Ùیلمساز را ندارد.
نمی توان از بازار سینمای جهان دور ماند
از بازارهای جهانی سینمایی نمیتوان Ùاصله گرÙت، تنها راه ورود بر پرده های سینما Ùˆ قاب تلویزیون جهان Ùˆ انتشار Ùˆ ترویج Ùرهنگ ایران بر پایه اندیشه های انقلابی ØŒ اسلامی همین بازارهای جهانی است Ú©Ù‡ در دل جشنواره ها قرار دارند، آنهم با زبان Ùˆ تکنیک Ùˆ روش روز Ú©Ù‡ قابل درک Ùˆ Ùهم برای Ùیلم بین های جهان امروز باشد. تئوری" گذر از دنیای مدرن سینما Ùˆ Ùیلم " Ùˆ یا " کنار گذاشتن نگاه نوآورانه یک Ùیلمسار" Ùˆ یا "ØØ°Ù Ùˆ توقی٠سینمای متÙکرانه Ùˆ رو آوردن به سطØÛŒ سازی" چاره کار نیست.